We leven in een wereld die volop ontwikkelt en verandert. Op de Octopus bieden wij kinderen een rijke leeromgeving aan waar kinderen op een op een veilige manier samen kunnen groeien. Bij ons oefenen kinderen waardevolle vaardigheden die ze nu en in de toekomst nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan kritisch leren denken, voor je mening durven uitkomen, iets kunnen presenteren, maar ook aan digitale vaardigheden, mediawijsheid en programmeren.
Hieronder een aantal highlights uit ons aanbod:
Talentateliers
Elke periode geven wij in alle groepen een aantal middagen Talentateliers. Dit doen wij zelf, samen met ouders, opa’s & oma’s en allerlei externe workshopaanbieders. Ook alle culturele instellingen die ons gebouw gebruiken, verzorgen per jaar een aantal Talentateliers.
Kinderen gaan tijdens de Ateliers drie weken achter elkaar in kleine groepjes aan de slag in een bepaald Atelier. Zo leren kinderen door de jaren heen waar hun sterke kanten en voorkeuren liggen. Ze maken kennis met een rijk aanbod op cultureel, muzikaal, kunstzinnig of technisch gebied. Voorbeelden van ateliers zijn: solderen, tekenen en schilderen, je eigen game maken, houtbewerking, graffiti, koken, bakken, kleien, drama, programmeren, schaken, sport & spel, muziek, zang, dans en drama, textiele werkvormen (haken/vilten/breien/vilten/sokpoppen etc.), kaarten maken, timmeren, goochelen, creatief met brooddeeg, natuurschatten zoeken, yoga en techniek.
Lees meer
Buitenonderwijs
Wij willen graag dat kinderen meer naar buiten gaan. Omdat we weten dat buiten spelen en leren de ontwikkeling van kinderen stimuleert! Op het schoolplein staat een mooi buitenleslokaal. Zo kunnen we ook buiten lesgeven. Tijdens ons lessen buitenonderwijs gaan we spelenderwijs aan de slag met leerdoelen voor rekenen, taal, spelling en lezen. Maar ook andere vakken proberen we steeds vaker buiten in de frisse lucht te geven. Supergezond natuurlijk!
Achter onze school ligt ook de Octotuin. Een avontuurlijk en groen speelplein waar de kinderen vanaf groep 3 heerlijk vrij kunnen spelen. Je vindt hier onder andere een natuurlijk voetbalveld, een amfitheater (voor voorstellingen en buitenlessen), een waterspeeltuin en een moestuin. De tuin wordt ingezet voor lessen natuur en tijdens projecten. De kleuters maken vooral gebruik van het kleuterplein. Ook helemaal groen en avontuurlijk, met een modderkeuken, waterspeelplek en zelfs konijnen!
Burgerschap
Om de leerlingen oog te laten hebben voor wat belangrijk is in de maatschappij, besteden we onder andere aandacht aan goede doelen, via een jaarlijkse sponsorloop. De kinderen kiezen gezamenlijk het goede doel voor deze loop.
De leerlingen van groep 7 en 8 leggen jaarlijks een krans bij het oorlogsmonument. Een aantal leerlingen uit de bovenbouw vormt de Kinderraad die met de directeur bespreekt wat de leerlingen belangrijk vinden op school.
Schoolkoor
De Octopus beschikt over een schoolkoor, ‘het Octopuskoor’. Dit schoolkoor wordt gevormd door kinderen uit de groepen 6 t/m 8. Om deel te nemen aan het koor doen de kinderen auditie. Het koor oefent elke maandagmiddag en zingt regelmatig bij activiteiten van de school, zoals bij de kerstviering en de herdenking bij het monument. Ook heeft het koor optredens buiten de school, bijvoorbeeld in een verzorgingshuis.
Schoolbibliotheek
Lezen is niet alleen leuk, maar ook zinvol. Het bevordert niet alleen de leesvaardigheid, maar ook het inlevingsvermogen en begrip van de wereld om je heen. We zoeken kinderboeken die we ook bij andere vakken, zoals wereldoriëntatie kunnen gebruiken. Op deze manier wil De Octopus een rijke taalomgeving creëren.
Naast dat er in de klas veel wordt (voor)gelezen, gaat elke klas ook eenmaal per week naar de schoolbibliotheek. We hebben een lokaal dat vast is ingericht als schoolbibliotheek, waarin de kinderen alle soorten boeken tegenkomen. Leerlingen uit de bovenbouw lezen elk jaar minimaal één keer voor aan de kleutergroepen, of pitchen boeken in andere groepen (leesfeestjes).
De collectie van onze schoolbibliotheek wordt regelmatig vernieuwd en aangevuld zodat er voor elk kind steeds weer wat nieuws te ontdekken is. De beste boeken willen we zoveel mogelijk ín de klas hebben. Wij werken hiervoor samen met de Stadkamer, via het project ‘Alle Zwolse kinderen lezen’.